پروژه پل اسالم انجام شده توسط شرکت لاهیج سوله در استان گیلان – برنده جایزه طرح فولادی سال ۱۴۰۳ کشور در بخش پل
در پروژه پل اسالم (با توجه به خیز منفی کش های طولی و کشهای عرضی، برشکاری کلیه ورقهای مربوط) با استفاده از برش CNC صورت گرفت. پل اسالم، یک پل قوسی به دهانه ۷۰ متر و به عرض ۲۸ متر و به وزن ۱۰۰۰ تن می باشد که در سال ۱۳۹۹ توسط وزارت راه و شهر سازه به لاهیج سوله ارجاع شد.
ویژگیهای پل اسالم
این پل شامل دو پایلون کناری و یک پایلون میانی است. ارتفاع پایلون کناری از روی عرشه فلزی پل ۱۸ متر و ارتفاع پایلون میانی ۱۵ متر می باشد. وزن پایلونهای کناری شامل ۵ قطعه مجموعاً به وزن ۸۰ تن می باشد. پایلون میانی نیز شامل ۵ قطعه مجموعاً به وزن ۱۲۰ تن میباشد . عرشه این سازه، شامل ۲ کش طولی کناری و یک کش طولی میانی است. کش طولی کناری شامل ۴ قطعه به وزن مجموعاً ۶۰ تن و کش طولی میانی نیز مجموعاً شامل ۴ قطعه به وزن ۱۰۰ تن میباشد. مقطع کش طولی کناری بصورت مقطع باکسِ منشوری میباشد. علاوه بر آن، یک خیز منفی ۱۰ سانتی متر در قسمت میانی دهانه لحاظ شد.
مقطع کش طولی میانی به صورت مقطع اچ باکسِ منشوری است. این مقطع دارای خیز منفی ۱۵ سانتی متر در قسمت میانی دهانه میباشد.. مقطع پایلون کناری به صورت مقطع باکس غیر منشوری می باشد. همچنین، مقطع ابتدا و انتهای پایلون بصورت باکس BOX-1000X400X35 و مقطع پایلون در قسمت تاج BOX-400X1000XX35 است. مقطع پایلون میانی پل اسالم به صورت مقطع باکس غیر منشوری میباشد که مقطع ابتدا و انتهای پایلون بصورت باکس BOX-1000X1000X60 و مقطع پایلون در قسمت تاج BOX-500X500X50 است.
جزییات پروژه پل اسالم
بر اساس طرح سازه پل اسالم، آکس پایلون کناری در قسمت تاج نسبت به آکس کش طولی کناری متناظر خود ۱۹۹۴ میلی متر خروج از مرکزیت دارد. و همچنین آکس پایلون میانی در قسمت تاج نسبت به آکس کش طولی میانی متناظر خود ۲۲۶۱ میلی متر خروج از مرکزیت دارد. این امر منتاژ قطعات لولهای در کلیه پایلونها را به شدت پیچیده میکند.
دو پایلون پل اسالم توسط لولههای به قطر ۱۴ اینچ به حالت لانه زنبوری به یکدیگر دوخته شدند. کلیه لوله های درختی انتظار روی پایلونهایِ پل اسالم با توجه با آیتم ۱ و ۶ زاویه و دوران مخصوص به خود را دارند. تیم لاهیج سوله با استفاده از مختصات ۳ بعدی در مدل TEKLA STRUCTURE کلیه لولههای درختی انتظار را در محل مناسب خود روی پایلونها منتاژ کرد.
لازم به ذکر است، جهت انجام زاویه بری درست لولهها، برش کلیه لولههای مربوط به پل اسالم با استفاده از برش سی ان سیِ لوله صورت گرفت. برشکاری کلیه ورقهای مربوط به پایلونها توسط دستگاه CNC انجام شد که کوچکترین خطایی در برشکاری وجود نداشته باشد.